Verkenning naar Tactisch Kader 3.0

Tactisch kader 2.0
BEREIK! heeft in 2016 het Tactische Kader Operationeel Verkeersmanagement Zuidvleugel 2.0 namens de moederorganisaties opgeleverd. Dit was een update van de bestaande vijf tactische kaders in de Zuidvleugel: Rotterdam, Haaglanden, Midden-Holland, Holland-Rijnland en Drechtsteden. Er waren meerdere redenen om dit tactisch kader 2.0. op te stellen:
•            Aantal tactische kaders waren al ouder dan vijf jaar en keer niet verder dan 2015;
•            De verschillende kaders sloten wat betreft prioriteiten en functies van wegen niet overal goed op  elkaar aan;
•            De beheerders wensten graag een handzamer (compacter, meer beeldend) kader.

Een tactisch kader voor wegen laat de onderlinge prioritering van wegen zien en geeft aan welke wegen gebruikt kunnen worden voor de inzet van verkeersmanagement. Daaruit kunnen de volgende toepassingen worden afgeleid:
•            het geeft de kaders aan bij het opstellen van regelscenario’s (hoe stuur je het verkeer?);
•            het geeft de kaders aan bij het bedenken van oplossingsrichtingen en maatregelen bij  knelpunten;
•            als verlengstuk hiervan is het tactisch kader bruikbaar voor investeringsagenda’s voor verkeersmanagement.’

Aanleiding verkenning
De tijdshorizon van het huidige kader is 2020. Daarom is nu een update nodig. Daarnaast is de wens om bij de gebruikers van het Tactisch Kader na te gaan of zij wensen hebben ten aanzien van vorm en inhoud om het Tactisch Kader beter te laten aansluiten op operationeel/praktisch gebruik.

Het huidige tactisch kader biedt een referentiekader voor de reguliere spitsperiodes om op momenten dat de capaciteit tekortschiet op het wegennetwerk de capaciteit zo goed mogelijk te verdelen vanuit het perspectief van de wegbeheerder en de autobereikbaarheid. De (auto)bereikbaarheid was een belangrijke voorwaarde voor economische ontwikkeling en autobezit was altijd een groot goed. Sinds het afgelopen decennium spelen leefbaarheid, veiligheid als voorwaarde voor mobiliteit een grotere rol. Er wordt meer gekeken naar passend vervoer (auto/openbaar vervoer buiten de stad, fiets/openbaar vervoer binnen de stad). Afwegingen worden meer integraal en multimodaal gedaan om grip te krijgen op de (stedelijke) bereikbaarheid. Een vlotte doorstroming is ook voor andere modaliteiten van groot belang om concurrerend met de auto te kunnen zijn. De bereikbaarheidsopgave is door de verwevenheid en drukte in de regio bovendien niet alleen afhankelijk van het autoverkeer maar ook van andere modaliteiten.

In Nederland en ook in Zuid-Holland is er (op kleinere) schaal al ervaring opgedaan met multimodale kaders. Om meer gevoel te krijgen wat er op de schaal van Zuid-Holland mogelijk en wenselijk is moeten ook wegbeheerders  goed betrokken worden bij de uitwerking van een multimodale aanpak. Daarom is gekozen om eerst een verkenning te doen. Goudappel Coffeng heeft de opdracht gekregen voor het uitvoeren van deze verkenning.

De verkenning moet in ieder geval inzicht geven in de volgende onderdelen:
•            De beleidsuitgangspunten en overige vragen voor een update van het tactisch kader voor autoverkeer van alle wegbeheerders in Zuid-Holland;
•            Verbeteringen van het huidige tactisch kader voor de feitelijke gebruiker door het  ophalen van deze verbeteringen bij de gebruikers;
•            Analyse van minimaal 3 multimodale aanpakken in Nederland op methodiek, toepasbaarheid in stedelijk en buitenstedelijk gebied, toepasbaarheid voor verschillende modaliteiten, bruikbaarheid voor prioritering en de valkuilen/kansen bij het gebruik van die aanpakken;
•            Van alle wegbeheerders in Zuid-Holland in beeld brengen wat hun (mogelijke) visie op een multidoel aanpak is, wat hun beleidsuitgangspunten ten aanzien van andere modaliteiten dan de auto zijn en welke vraagstukken bij hen leven. Dit zal worden uitgezocht voor de modaliteiten weg(vracht)verkeer (personen/vracht), OV, fiets en scheepvaartverkeer;
•            Uitwerking van een methodiek die in Zuid-Holland gebruikt kan worden bij het maken van   Multidoel Tactisch Kader;
•            een advies over welke modaliteiten (in welke deelgebieden) wel/niet op te nemen in de uitwerking van een vernieuwd Tactisch Kader.

Planning
In november en december zal Goudappel in diverse verkeers- en vervoersoverleggen in de regio een toelichting geven op de verkenning. De wegbeheerders worden in december benaderd via een online enquête en tevens ook telefonisch om hun visie, wensen en mogelijkheden in beeld te krijgen. Begin volgend jaar worden er diverse sessie in de regio georganiseerd waarbij in gesprek wordt gegaan met de wegbeheerders en gebruikers. Ook wordt bij een aantal reeds uitgevoerde multimodale netwerkvisies geïnventariseerd hoe dit is gedaan en hoe dit gebruikt wordt. Deze stappen leiden eind maart tot een advies over de wijze waarop de update van het tactisch kader voor Zuid-Holland dient te worden uitgevoerd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Erik Jan Westra 06-29018553, ejwestra@goudappel.nl of Joan Mertodirjo 06-21522605, j.mertodirjo@bereiknu.nl.